ISBN 9789059373341
bestellen niet meer mogelijk
U kunt zich hier aanmelden als lid van het Genootschap Amstelodamum. U ontvangt dan voor
€ 50,- ieder jaar vier keer een maandblad en eenmaal een Jaarboek (224 pag), waarover u hier meer informatie vindt. U kunt Amstelodamum ook digitaal lezen, een abonnement is € 35,-, studenten betalen € 15,-
U kunt zich ook schriftelijk aanmelden:
Genootschap Amstelodamum
Antwoordnummer 10016
2400 VB Alphen aan den Rijn
(postzegel niet nodig)
Meer informatie vindt u op www.amstelodamum.nl
|
Amstelodamum 2012/3 juli-sept
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
In deze editie van het Maandblad:
In de ontvangstzaal van de Academie van Bouwkunst aan het Waterlooplein, in 1654 gebouwd als Oudezijds Huiszittenhuis, bevindt zich een ensemble van schilderijen dat omstreeks 1657 speciaal voor deze ruimte werd vervaardigd. Het ensemble omvat drie kapitale doeken gemaakt door Jan Gerritsz van Bronckhorst (1601/5-1661), Jacob van Loo (1614-1670) en Cornelis Holsteyn (1618-1658), een door Holsteyn beschilderd cassettenplafond en een regentenstuk van Jürgen Ovens. De drie schilderijen verbeelden de belangrijkste werkzaamheden van het Huiszittenhuis: de uitdeling van brood, boter, kaas en turf aan de ‘huiszittenarmen’. In de negentiende eeuw wisselden de doeken diverse malen van locatie. In de jaren zestig van de twintigste eeuw werden ze teruggeplaatst in de oorspronkelijke kamer, maar in de verkeerde volgorde. De oorspronkelijke opstelling werd onlangs hersteld. Angela Jager beargumenteert de volgorde en beschrijft hoe de schilderijen in hun oorspronkelijke setting functioneerden.
De Leidsebrug is een bekende onbekende. Velen, Amsterdammers of bezoekers van de stad, zijn over de brug heen gelopen zonder er goed naar te kijken. Maar sommigen zal de ‘verbijsterend massale decoratie’ zijn opgevallen. Toen de gemeente Amsterdam in 2009 het plan opvatte om de taxi’s van het Leidseplein onder de honderdveertig jaar oude bomen van het Leidsebosje te plaatsen, dreigde de symbolische samenhang van deze plek met de Leidsebrug verloren te gaan. Antje van Graevenitz beschrijft dit Gesamtkunstwerk van bomen, water, brug, decoratie én passanten.
Voor het artikel Virtueel Amsterdam verkende Inge Schouten de stad aan de hand van enkele speciale app's op de smartphone.
De column 'Het Amsterdam van' is deze keer geschreven door Ernst Veen, oud-directeur van De Nieuwe Kerk en museum Hermitage Amsterdam: 'Als je je ogen kunt strelen, doe dat dan!'
In de rubriek Recensies: Amsterdam Ceramics, Het huis van de burgemeester. Herengracht 502 in Amsterdam en 1000 jaar Amsterdam.
|