Algemene Voorwaarden | Privacy
Website gebouwd door Intronet

ISBN 9789059373341

bestellen niet meer mogelijk

Share |

U kunt zich hier aanmelden als lid van het Genootschap Amstelodamum. U ontvangt dan voor
€ 50,- ieder jaar vier keer een maandblad en eenmaal een Jaarboek (224 pag), waarover u hier meer informatie vindt. U kunt Amstelodamum ook digitaal lezen, een abonnement is € 35,-, studenten betalen € 15,-

U kunt zich ook schriftelijk aanmelden:

Genootschap Amstelodamum
Antwoordnummer 10016 
2400 VB  Alphen aan den Rijn
(postzegel niet nodig)

Meer informatie vindt u op www.amstelodamum.nl

Amstelodamum 2012/3 juli-sept

Maandblad voor de kennis van Amsterdam


In deze editie van het Maandblad:

In de ontvangstzaal van de Academie van Bouwkunst aan het Waterlooplein, in 1654 gebouwd als Oudezijds Huiszittenhuis, bevindt zich een ensemble van schilderijen dat omstreeks 1657 speciaal voor deze ruimte werd vervaardigd. Het ensemble omvat drie kapitale doeken gemaakt door Jan Gerritsz van Bronckhorst (1601/5-1661), Jacob van Loo (1614-1670) en Cornelis Holsteyn (1618-1658), een door Holsteyn beschilderd cassettenplafond en een regentenstuk van Jürgen Ovens. De drie schilderijen verbeelden de belangrijkste werkzaamheden van het Huiszittenhuis: de uitdeling van brood, boter, kaas en turf aan de ‘huiszittenarmen’. In de negentiende eeuw wisselden de doeken diverse malen van locatie. In de jaren zestig van de twintigste eeuw werden ze teruggeplaatst in de oorspronkelijke kamer, maar in de verkeerde volgorde. De oorspronkelijke opstelling werd onlangs hersteld. Angela Jager beargumenteert de volgorde en beschrijft hoe de schilderijen in hun oorspronkelijke setting functioneerden.

De Leidsebrug is een bekende onbekende. Velen, Amsterdammers of bezoekers van de stad, zijn over de brug heen gelopen zonder er goed naar te kijken. Maar sommigen zal de ‘verbijsterend massale decoratie’ zijn opgevallen. Toen de gemeente Amsterdam in 2009 het plan opvatte om de taxi’s van het Leidseplein onder de honderdveertig jaar oude bomen van het Leidsebosje te plaatsen, dreigde de symbolische samenhang van deze plek met de Leidsebrug verloren te gaan. Antje van Graevenitz beschrijft dit Gesamtkunstwerk van bomen, water, brug, decoratie én passanten.

Voor het artikel Virtueel Amsterdam verkende Inge Schouten de stad aan de hand van enkele speciale app's op de smartphone.

De column 'Het Amsterdam van' is deze keer geschreven door Ernst Veen, oud-directeur van De Nieuwe Kerk en museum Hermitage Amsterdam: 'Als je je ogen kunt strelen, doe dat dan!'

In de rubriek Recensies: Amsterdam Ceramics, Het huis van de burgemeester. Herengracht 502 in Amsterdam en 1000 jaar Amsterdam.


Verder verschenen in dit genre

Jaarboek Genootschap Amstelodamum 2011 Amstelodamum 2015/3 juli-sept Amstelodamum 2011/1 januari-maart Jaarboek Genootschap Amstelodamum 2017
Jaarboek Genootschap Amstelodamum 2011
103de jaarboek van het Genootschap Amstelodamum
  Amstelodamum 2015/3 juli-sept
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
  Amstelodamum 2011/1 januari-maart
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
  Jaarboek Genootschap Amstelodamum 2017
109de Jaarboek Genootschap Amstelodamum
meer info   meer info   meer info   meer info
 



Fietsstad Amsterdam in The Guardian

Geplaatst: 25-06-2019

Op 25 juni heeft Engelse krant The Guardian aandacht besteed aan de protestposters die Amsterdam hielpen de fietshoofdstad van de wereld te worden. Een vermelding van Bike City Amsterdam, de Engelse vertaling van Fietsstad Amsterdam kon daarbij natuurlijk niet ontbreken! 



lees verder

Tentoonstelling Fietsstad Amsterdam

Stadsarchief Amsterdam
Geplaatst: 25-04-2019

Begin april heeft wethouder Sharon Dijksma het eerste exemplaar van ‘Fietsstad Amsterdam’ van Fred Feddes en Marjolein de Lange in ontvangst genomen tijdens de opening van de gelijknamige tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam.


Tentoonstelling Fietsstad Amsterdam
lees verder

Koos Breukel in Pakhuis De Zwijger

Expositie en boek Zoon
Geplaatst: 12-09-2018

In de serie Dutch Masters spreekt fotograaf Koos Breukel over volwassen worden en keuzes maken, over hoe hij zich verhoudt tot zijn camera en de mens die hij portretteert. Ook vertelt hij over de expositie en het gelijknamige boek Zoon, met intieme en soms ontroerende portretten die Koos maakte van zijn oudste zoon Casper, die dit jaar 18 wordt.

Pakhuis De Zwijger, grote zaal, Piet Heinkade 179, 20 uur



lees verder

Ga naar archief