ISBN 9789059373143
bestellen niet meer mogelijk
U kunt zich hier aanmelden als lid van het Genootschap Amstelodamum. U ontvangt dan voor
€ 50,- ieder jaar vier keer een maandblad en eenmaal een Jaarboek (224 pag), waarover u hier meer informatie vindt. U kunt Amstelodamum ook digitaal lezen, een abonnement is € 35,-, studenten betalen € 15,-
U kunt zich ook schriftelijk aanmelden:
Genootschap Amstelodamum
Antwoordnummer 10016
2400 VB Alphen aan den Rijn
(postzegel niet nodig)
|
Amstelodamum 2012/1 jan-mrt
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
In deze editie van het Maandblad:
Van varkenskotten naar stadspaleizen
Op stadsplattegronden van rond 1600 is Amsterdam te zien met een dubbele ring van verdedigingswerken. Binnen de zestiende-eeuwse vestingwal staat nog de laatmiddeleeuwse stadsmuur. De nieuwe wal werd gebouwd omdat de hoge stenen muren, langs het Singel, de Kloveniersburgwal en de Geldersekade, geen stand zouden houden bij een belegering met modern geschut. Maar de oude stadsmuur bleef nog jaren staan na de aanleg van de nieuwe omwalling. Jaap Evert Abrahamse beschrijft de sloop van de oude verdedigingswerken in de jaren 1601-1603 en de gevolgen daarvan.
Gerrit Berckheyde en de Gouden Bocht in de Herengracht
Niet lang voor de plaatsing van de Amsterdamse grachtengordel op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO verwierf het Rijksmuseum een tweede schilderij van de Gouden Bocht door Gerrit Berckheyde, maar nu vanuit het oosten. Onmiddellijk rezen allerlei vragen. Zijn de twee schilderijen ooit tegenhangers geweest? Hoe staat het met de twee tekeningen die op het eerste gezicht ter voorbereiding van de twee schilderijen zijn gemaakt maar in details een latere bebouwing laten zien? Hoe is de verhouding tot andere schilderijen van de Herengracht door deze meester? Maakte Gerrit Berckheyde de stukken voor de vrije markt of voor een of meer opdrachtgevers? En, ten slotte, waarom maakte Joost van den Vondel in datzelfde Rampjaar een gedicht
– een van zijn laatste werken – op een van die schilderijen? Wouter Kloek en Norbert Middelkoop gaan op zoek naar antwoorden.
De thuishaven van de familie Bicker
Sinds december van 2010 hangt, dankzij een gulle schenking, een prachtig Havengezicht van Reinier Nooms in de Dutch Galleries van de National Gallery of Art in Washington. Henriette de Bruyn Kops-Rahusen beschrijft hoe enkele bijzondere details het ogenschijnlijk algemene thema van dit schilderij veranderen in een specifiek verhaal. Bovendien verbinden ze het met de stad Amsterdam en haar gloriedagen in het midden van de zeventiende eeuw.
Verder: het Amsterdam van Bas Lubberhuizen en recensies van Israel J. Olman (1883-1968). Componist en koordirigent, Frits Lugt, 1884-1970. Leven voor de kunst en Amsterdam. Een geschiedenis.
|