Algemene Voorwaarden | Privacy
Website gebouwd door Intronet

ISBN 9789059374256

€ 7,50

Share |

U kunt zich hier aanmelden als lid van het Genootschap Amstelodamum. U ontvangt dan voor € 50,- ieder jaar vier keer een maandblad en eenmaal een Jaarboek (224 pag), waarover u hier meer informatie vindt. U kunt Amstelodamum ook digitaal lezen, een abonnement is € 35,-, studenten betalen € 15,-

U kunt zich ook schriftelijk aanmelden:

Genootschap Amstelodamum
Antwoordnummer 10016 
2400 VB  Alphen aan den Rijn
(postzegel niet nodig)

Meer informatie vindt u op www.amstelodamum.nl

Amstelodamum 2015/4 okt-dec

Maandblad voor de kennis van Amsterdam


In het Rijksmuseum hangen sinds de heropening de portretten van een man en een vrouw door Frans Hals van circa 1635. Die anonimiteit danken de schilderijen aan een opmerking van mejuffrouw I.H. van Eeghen uit 1974 in Amstelodamum. Helaas raakten de portretten daardoor in de catalogus van het museum uit 2007 hun identiteit kwijt. Dat was geheel ten onrechte, stelt S.A.C. Dudok van Heel in zijn artikel ‘Nicolaes Hasselaer (1593-1635) en Sara van Diemen (1594-1667): de identificatie van twee portretten van Frans Hals in ere hersteld’.

De Amsterdamse geschiedenis wordt steeds vaker digitaal op de kaart gezet. Locaties van beerputten aangetroffen bij archeologisch onderzoek, de plaatsen van verkeerslichten vanaf de jaren dertig, de woonpatronen van de Amsterdamse elite door de eeuwen heen: tal van historische gegevens lenen zich voor een geografische weergave. Over de digitale ontwikkelingen en het veranderende beeld van de Amsterdamse geschiedenis schrijven Merel Klein, Bert van de Roemer en Erik Schmitz in het artikel ‘Historische kaarten opnieuw geschud’.

In 1711 bezochten de gebroeders Von Uffenbach ruim zeventig mensen uit de culturele en creatieve elite van Amsterdam. De verslagen hiervan werden in 1754 gepubliceerd in Merkwürdige Reisen durch Niedersachsen Holland und Engelland. Het oorspronkelijke manuscript bevat vele interessante gegevens die niet in de publicatie zijn opgenomen. In zijn bijdrage legt Bert van de Roemer de nadruk op de stad als creatief centrum en sluit aan bij de recente aandacht voor het in kaart brengen van creatieve activiteiten in de stad.

En verder: De column van Bram Kempers ‘Nostalgie en modernisme in Slotervaart’, ‘Johanna Koerten en haar kabinet van papieren snijkunst’ door Jan Peter Verhave en Rixt Wieringa, Ons’Lieve Heer op Solder heropend (door Gerrit Vermeer en Wouter Kloek) en recensies van Dowries and Dotar. An unbroken chain of 400 years; Aan de overkant. Ontmoetingen in dienst van de VOC en WIC (1600- 1800) en Bronnen van Leven. Fons Vitae Lyceum 1914-2014.


Verder verschenen in dit genre

Amstelodamum 2016/1 januari-maart Amstelodamum 2012/2 apr-juni Amstelodamum 2017/4 okt-dec Amstelodamum 2013/2 april-juni
Amstelodamum 2016/1 januari-maart
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
  Amstelodamum 2012/2 apr-juni
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
  Amstelodamum 2017/4 okt-dec
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
  Amstelodamum 2013/2 april-juni
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
meer info   meer info   meer info   meer info
 



Fietsstad Amsterdam in The Guardian

Geplaatst: 25-06-2019

Op 25 juni heeft Engelse krant The Guardian aandacht besteed aan de protestposters die Amsterdam hielpen de fietshoofdstad van de wereld te worden. Een vermelding van Bike City Amsterdam, de Engelse vertaling van Fietsstad Amsterdam kon daarbij natuurlijk niet ontbreken! 



lees verder

Tentoonstelling Fietsstad Amsterdam

Stadsarchief Amsterdam
Geplaatst: 25-04-2019

Begin april heeft wethouder Sharon Dijksma het eerste exemplaar van ‘Fietsstad Amsterdam’ van Fred Feddes en Marjolein de Lange in ontvangst genomen tijdens de opening van de gelijknamige tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam.


Tentoonstelling Fietsstad Amsterdam
lees verder

Koos Breukel in Pakhuis De Zwijger

Expositie en boek Zoon
Geplaatst: 12-09-2018

In de serie Dutch Masters spreekt fotograaf Koos Breukel over volwassen worden en keuzes maken, over hoe hij zich verhoudt tot zijn camera en de mens die hij portretteert. Ook vertelt hij over de expositie en het gelijknamige boek Zoon, met intieme en soms ontroerende portretten die Koos maakte van zijn oudste zoon Casper, die dit jaar 18 wordt.

Pakhuis De Zwijger, grote zaal, Piet Heinkade 179, 20 uur



lees verder

Ga naar archief